A láthatatlan fonal

Sipos Adrienn kórházpedagógusunk írás

Az első kórházpedagógusi munkám során találkoztam Patrice Karst Láthatatlan fonal c. meséjével. Már akkor lenyűgözött a mese mondanivalója, de a legfontosabb mégis az volt, hogy hogyan tudom átadni ezt a történetet, egy olyan 14 éves vesebeteg kislánynak, aki bár képes lenne olvasni és nagyszerűen érthetné a körülötte lévő világot, mégis soha nem járt iskolába, nincsenek iskolaélményei és emiatt a számok és betűk is ismeretlenül állnak előtte.

Nem azért, mert Magdi erre nem lett volna képes, egyszerűen kimaradt az életéből. A lehetőség, hogy gyermeki módon felnőhessen és azt tanulhassa, amit minden más gyerek, vagy amit, a legeslegjobban szeret. A származása, az egészségügyi állapota és a halmozottan hátrányos szociális helyzete eleve tálcán kínálta fel számára azt a társadalmi szakadékot, amibe egyetlen gyermek sem szabadna, hogy beleessen mégis beleesik, és a legszomorúbb tény, nagyon gyakran benne (is) marad.

Így találkoztunk mi kettesben egy-egy kezelés alatt, és lettünk nagyon hamar, nagyon jóban.

Akkor még nem tudtam, hogy ez a tapasztalat később általánossá válik a pályámon és meg sem lep, ha túlságosan elmagányosodott, hospitalizált és analfabéta gyermek vár a betegágyban vagy egyik-másik osztályon. Akinek én, mint kórházpedagógus jelentem a világot, és kiszakadást a nyomasztó betegeskedésből. Illetve egy esélyt arra, hogy megtapasztalhassa az igazi gyermeki személyiségét, és végre utat nyithasson a külvilág felé.

Facebook
Email
LinkedIn